グルジェフとグルジェフワーク
 G.I.Gurdjieff and his teaching
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 グルジェフとは何者だったのでしょうか?彼は、今の時代にあっても実践できる教えをも たらした秘教の「師」です。ロシアとトルコの国境の近くで1866年に生まれ、1949年にパリで亡くなりました。 グルジェフは「師/マスター」でした。「師」という概念は、東洋では馴染みのあるものであり、知識の体現者を意味します。それが秘教の知識であるならば、 師とは、他の人たちを目覚めさせることができる人を表すでしょう。


 グルジェフは何を教えたのでしょうか?


 何より先ず言っておくべきなのは、グルジェフ氏の教えは宗教ではなく、 彼自身も信仰の対象ではない、ということです。 彼がもたらした教えは、極めて実際的です。 彼が人々を招いているのは、眠りから目覚めること、常に回り続ける白昼夢の牢獄から抜け出し、 別のレベルの注意力を見いだし、発達させることです。 「目を開け」と彼は呼びかけます。 彼は私たちに、なぜここにいるのか、何を望んでいるのか、どのような力の下にいるのか、と問いかけます。 私たちが、自らの内なる乏しさを認め識るのに、そう長くはかからないでしょう。 グルジェフの教えは、しばしば「ワーク」と呼ばれています。 このワークでは、まず最初に、プレゼンス、つまり今ここに存在すること、 そしてその相対的なレベルについて学び、次第にそれへと開いていくことから始まります。 この知識は、言葉で記述できるものを越えた、体験して味わうものです。 グルジェフ氏は、自己を知り、生命を知る失われた経験に参入する方法を再発見したのです。

 彼の教えは、いつでもごく少数の人たちのためにあるでしょう。というのも、彼の教えは 安易な道ではないからです。日本の人たちは現代世界に属していて、西洋の環境とほぼ同じ現代的な環境で働いています。現在、ほとんどの人たちは修道僧や尼 僧になりたいとは望みません。これは、たぶんいつの時代でも難しかったのでしょうが、どうも今の時代ではもっと難しいのです。グルジェフは、現代生活の環 境でも実行できる教えをもたらしました。また私が思うに、もし人が霊的な成長という願いを持っているのなら、その人がイギリス人であろうと、スペイン人、 アメリカ人、あるいは日本人であろうと関係ありません。


「音楽とムーブメンツ」について

  グルジェフ氏は中東と中央アジアを20年間旅して、古代の叡智を再発見しました。 彼の教えには、音楽と神聖舞踊の指導が含まれています。 グルジェフ氏と、ロシアの音楽家トーマス・ ド・ハートマンは、1920年代に協同で作曲をしました。 この音楽は今日、グルジェフ/ド・ ハートマン音楽として知られています。 彼がもたらした教えの一部は、人間の調和した発達のための、神聖舞踊の型です。 それは「ムーブメンツ」と呼ばれています。 グルジェフ氏は、人間は複数の部分から成り立っていると教えました。 彼は「センター」と呼ぶいくつかの部分について説明しました。それは、知性、感情、運動、本能、および性センターです。 彼は、それらはバランスが取れていない、ほとんどの人々においてバランスが取れていないと語りました。 ですから、彼のワークについて説明する1つの方法として、 それは自分の諸センターを調和させるやり方であると言うことができます。 ムーブメンツは、この発達を助けるために用いられる手法の1つです。



<グルジェフに関する引用文>


グルジェフは、我々の時代を、最も身近に、最も正当に、最も完全に象徴している人物なのだ。
 ----- ピーター・ブルック

 グルジェフの最も献身的な弟子たちのレベルは非常に高かった。 この運動を学ぶために、低俗なことに知性を彷徨わせる必要は誰にも無い。----- J. B. プリーストリー

 ゲオルギワノヴィッチは独創的な哲学者であるだけでなく、偉大な芸術家でもあった。 私は彼の音楽をよく聞く。それは別の世界からのものだ。 ----- フランク・ロイド・ライト




Who was Mr Gurdjieff?

 He was an esoteric Master who brought a teaching that is possible to follow in this age. He was born near the Russo-Turkish border in 1866 and died in Paris in 1949. He was a Master. The idea of a Master is familiar in the East, it implies an incarnation of knowledge. In the case of esoteric knowledge there is the implication that he can awaken others.






What did Gurdjieff teach?

 First of all it is necessary to state that Mr Gurdjieff's teaching is in no way a religion, nor is he a 'gohonzon'. The teaching that he brought is intensely practical. is call is for men and women to awaken from their sleep, to brake out from their prison of ever turning daydreams and find and develop another level of attention. He gave voice to a call for us to open our eyes. He asks us why we are here, what do we wish for, and what forces do we obey. It is not long before we recognise our inner poverty. Gurdjieff's teaching is often referred to as 'The Work'. The very beginning of this work is in learning and gradually opening to presence and its relative levels. This knowledge is more than can be written in books. It is immersion in experience. Gurdjieff rediscovered a method to initiate the experiencing of self-knowledge and knowledge of life.

 The teaching will always be for the few because it is not an easy path. Japanese people are part of the modern world. They work on a modern environment little different from that of the West. It is not most peoples wish today to become a monk or nun, perhaps it was always difficult but somehow more so in this age. Mr Gurdjieff brought a teaching that can be followed in the context of modern life. Also, it seems to me, that if one has a wish for spiritual development it does not matter whether he, or she, is English, Spanish, American or Japanese.



'Music & Movements'

 Gurdjieff travelled in the Middle East and Central Asia for 20years, rediscovering ancient wisdom. His instruction about music and sacred dance is also contained in his teaching. Gurdjieff and de Hartmann, a Russian musician, wrote music in cooperation in the 1920's. This music is known as the Gurdjieff/de Hartmann music today. Part of the teaching he brought is a form of sacred dance which contributes to the harmonious development of man. It is referred to as the 'Movements'. Mr Gurdjieff taught that a man is made up of more than one part. He described a number of parts which he referred to as 'centres'. These are the intellectual, emotional, moving, instinctive and sex centres. He said that they were not in balance and that they were not in balance in most people. Therefore one way of describing his work is by saying that it is a way of harmonising one's centres. Movements is one of the methods employed to assist this development.



<Some quotations about Gurdjieff>


Gurdjieff is the most immediate, the most valid and the most totally representative figure of our time.
----- Peter Brook

The level of Gurdjieff's most devoted students was very high. In order to study this movement, nobody will have to do any intellectual slumming.
----- J. B. Priestly

Georgianovitch was not only an original philosopher, he was a great artist. I often hear his music. It is from another world.
----- Frank Lloyd Wright



参考書籍  Reference books




G.I. Gurdjieff
・「ベルゼバブの孫への話―人間の生に対する客観的かつ公平無私なる批判」平河出版社/浅井 雅志 訳
  All and Everything – Beelzebub’s Tales to his Grandson 
・「注目すべき人々との出会い」めるくまーる社/星川 淳 訳   Meetings with Remarkable Men
・「生は<私が存在し>て初めて真実となる」平河出版社/浅井 雅志 訳
     Life is Real Only Then When I A
・「グルジェフ・弟子たちに語る」めるくまーる社/前田 樹子 訳
   Views from the Real World

P.D. Ouspensky
   ・奇蹟を求めて―グルジェフの神秘宇宙論 平河出版社/浅井 雅志 訳
   In Search of the Miraculous (Fragments of an Unknown Teaching)

Gurdjieff/de Hartmann
   ・Music for Piano, in four volumes, published by Schott   (ピアノ曲の譜面集)

 Henriette H. Lannes
    ・Inside a Question

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